1.لطفا خودتون رو مختصر معرفی کنید.

اینجانب محمدرضا پورباغبان درسال 1343 در شهر درگز از توابع شهر مشهد به دنیا آمدم .و زمانی که 7 سال داشتم به استان اصفهان مهاجرت کردیم و تا اکنون در شهر زرین شهر سکونت دارم.

2.از چه زمانی به تابلو فرش علاقه مند شدید؟

کار فرش به صورت کلی در خون تموم ما ایرانی ها هست و من نیز از دوران کودکی شاهد انجام این هنر توسط مادرم و سایر نزدیکان بودم. و علاوه بر این به کارهای هنری علاقه ی زیادی داشتم مخصوصا به هنر فرش. در نتیجه مشغول یاد گیری پاره وقت این هنر شدم .ولی بعدها با جدیت بیشتری این حرفه و هنر را دنبال کردم. و متوجه شدم هنگام تابلو فرش بافی و یا آموزش لذت دو چندانی می برم. زیرا زمانی که مشغول به کار بافت و یا حتی آموزش می شوم متوجه گذر زمان نیستم و چون باید با تمرکز به این کار بپردازم بعد از پایان کار احساس زیبا و لطیفی از آرامش دارم چون با این کار تمام ذهن و فکر خود را از مسائل و مشکلات خالی می کنم و روی کار دقیق می شوم به نوعی برایم ورزش فکری است و برای همین است که به افرادی که دچار افسردگی و ناراحتی های روحی و روانی هستند توصیه می کنم به هنر زیبا و اصیل فرشبافی روی آورند و نتیجه معجزه گر فرش ایرانی را تجربه کنند.

3. آیا فرشبافی کار سختی است؟

کار هنر، کار دل است. اگر شخصی که وارد کار می شود، آموزش های لازم را ببیند و مهارت کسب کند خود به خود شیفته فرش و قالی شده و از کار بافت لذت می برد. انسان ها طوری آفریده شده اند که می توانند از قدرت های درونی و به کارگیری آنها استفاده کنند و حتی مسیرهای سخت را برای خود هموار سازند پس به جرات می گویم که کار سختی نیست و با کمی همت و پشتکار می توان به سر منزل مقصود رسید که همان حرفه ای شدن در این هنر است و لازمه آن فقط استفاده از تجربه اساتید این فن و به کارگیری آن است، کار قالیبافی خود به خود فرد را صبور می کند و پرحوصله.

4. چرا فرش وتابلو فرش ایرانی در دنیا منحصر به فرد و مطرح است؟

تمام اجزای فرش ایرانی زنده است. پشم ها که از بدن موجودات زنده (دام) چیده می شود. پنبه ها که از گیاهان جدا می شوند، ابریشم که از پیله ها جدا می شود و حتی رنگ های گیاهی که برای رنگرزی خامه ها از هر نوع جنسی باشد استفاده می شوند همه و همه زمانی جزئی از اجزای موجود زنده بوده اند و از همه مهمتر طراح و بافنده است که به تمام این مصالح شکل و نقش می دهد. معمولا از پایان کار با تماشای قالی یا تابلو حس بافنده و طراح آن به ما منتقل می شود و این همان کار دل است که هنرمند ایرانی با تمام وجودش برای آن مایه گذاشته و خود را وقف این هنر کهن و اصیل نموده است. شما با دیدن فرش ها و تابلوهای مختلف حال و هوای متفاوتی پیدا می کنید بعضی احساس لطافت، بعضی غم پنهان و بعضی ها شادابی و سرزندگی را در ما بر می انگیزند و این همان چیزی است که فقط در هنر ایرانی وجود دارد.

5. بفرمایید چند سال است به هنر بافت تابلو فرش و آموزش تابلو فرش اشتغال دارید و تاکنون چند تابلوفرش بافته اید و سبک کارتان چیست؟

از دوران کودکی که گاهی فرشی را کمک مادر یا دیگران بافته ام ولی به صورت حرفه ای حدود 6 یا 7 سال است که وارد کسب و کار حرفه ای تابلو فرش و بافت و تدریس آن شده ام و اولین کار خودم را با بافت یکی از مینیاتورهای استاد فرشچیان آغاز کردم (طرح برای زیستن) بعد مدتی مینیاتورهای مختلف را از استاد بافتم مثل آهنگ زندگی، پنجمین روز آفرینش، عصر عاشورا، ضامن آهو و رستن که البته بعضی از این طرح ها در سایزهای مختلفی بافته شد و بافت قالی ها را با نقشه ها و ابعاد مختلف انجام دادم. که ابعاد نقشه ونوع مواد اولیه در حجم کار و سختی کار ودرنتیجه هزینه وارزش محصول تاثیر گزار است.
و واقعا تعداد بافته هایم را در خاطر ندارم چون تعدادشان زیاد است.
به سبک های مختلف فرشبافی آشنا و مسلط هستم ولی به صورت اکادمیک دوره ای را در سال 92 گذراندم و شخصا به فرش و تابلو فرش همدان علاقه خاصی دارم وسبک بافت آن منطقه را دنبال میکنم.

6. آیا تا به حال نمایشگاهی از آثار خود برگزار کرده اید؟وآن را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله در14 و15 بهمن ماه سال 96 به مدت دو روز در موسسه فرهنگی و هنری همای زرین نمایشگاهی از تابلو های بافته شده ام. ونحوه کار خود برگزار کردم.که بنظرم تاثیر خوبی در علاقه مند کردن و آشنایی افراد مختلف با این هنر باز یابی شده ایران داشته است.چون بنظر من تابلو فرش برداشتی نو و جدید متناسب با نیاز ها و سبک زندگی مدرن امروزه از هنر فرش بافی گذشته ایران است.

7. ارزیابی شما از وضعیت بافت تابلوفرش در ایران چیست؟

تابلو فرش ایرانی نشانه ای درخشان از هزاران نشانه کشور ماست که همیشه در تمامی ادوار مایه فخر ایران و ایرانی بوده است و لیکن در مسیر پرتکاپوی این هنر همیشه موانعی بوده که باعث کندی حرکت هنرمندان می شود.

8. برای بهبود وضعیت بافت تابلو فرش و آموزش بهینه آن به علاقه مندان این هنر چه باید کرد؟

اول) ارائه تسهیلات و حمایت از بافندگان که رکن اصلی تولید تابلو فرش هستند.
دوم) ارتقای سطح دانش و معلومات هنرمندان قالیباف.
سوم) بازپسگیری دوباره بازارهای جهانی در زمینه فرش و تابلو فرش زیرا ایرانی تفکر، هنر و فرهنگ خود را در قالب فرش و تابلو فرشبه دنیا عرضه می کند.
و امروزه نگاه جهانی و زندگی اروپایی و امریکایی پذیرای هنر تابلو فرش ایران است که نوعی تلفیق هنر عربی وایرانی است.